دسته‌بندی نشده

خوراكي هاي شب یلدا

خوراکی های شب یلدا

یکی از قدیمی ترین سنت های ایرانیان، برگزاری جشن شب یلدا است. از ایران باستان تاکنون این شب با زیبایی و شکوه هر چه تمام توسط ایرانیان و پارسی زبانان برگزار می شود و افراد با خوراکی های شب یلدا، لحظات زیبایی را سر می کنند. شب یلدا شب چله نیز نامیده می شود. شب چله را پیشینیان به این دلیل جشن می گرفتند که پایانی برای سیاهی شب و اهریمن و پیروزی روشنایی بر تیرگی شاخته می شد. آخرین شب پاییز یعنی 30 آذرماه تا طلوع آفتاب اول دی ماه و نخستین روز از زمستان را افراد دور هم جمع می شوند و با خرید تاپرهای مناسبتی کیک ها و  غذاها و خوراکی های شب یلدا، به جشن و شادی می پردازند. در این شب جذاب و به یاد ماندنی، افراد در کنار خانواده ها و بزرگترها جمع می شوند و با خوراکی های ویژه شب یلدا ضمن پذیرایی و صرف شام، به گفتگو و شادی میپردازند.

از سنت های ویژه این شب، شاهنامه خوانی، گرفتن فال حافظ توسط بزرگترها، قصه گویی و تزئینات شب یلدا است که بر زیبایی و جذابیت این شب افزوده است.

یلدا یکی از واژه های زبان سریانی است که به معنای زایش بوده و شب چله هم به معنی 40 روز اول زمستان است که آن را چله بزرگ و 20 روز پایان سال را چله کوچک می نامند. این رسم یک آیین ایرانی ارزشمند است. در این شب شما می توانید با خرید استندهای مخصوص یلدا که در سایت بعد نو وجود دارد و همین طور تاپرهای کیک های مخصوص شب یلدا سفره زیبای خود را تزئین نمایید.

لیست خوراکی های شب یلدا

آداب و رسوم سفره شب یلدا

در شب یلدای ایرانیان، اعضای خانواده و خویشاوندان در منزل بزرگترین اعضای خانواده گرد هم جمع شده و این شب را جشن می گیرند. رسم است که شب یلدا؛ سفره را با انواع خوراکی های ویژه شب یلدا و آجیل تزئین کرده و از مهمانان با فال حافظ و شاهنامه خوانی پذیرایی می شود.

در این شب همه به دور سفره یا میز شب یلدا جمع شده با انواع خوراکی های شب یلدا از خود پذیرایی کرده و به خواندن فال و خوردن شام، شعرخوانی و قصه گویی می پردازند. جالب است که سنت فال گرفتن از دیربار از رسوم این شب بوده است.

یکی از مهم ترین دغدغه های بانوان خوش سلیقه در این شب، مربوط به خوراکی های شب یلدا می باشد. آنها به فکر این هستند که در این شب محیط منزل را چگونه تزیین کنند و یا شام چه چیزی تدارک ببینند. امروزه با انواع خوراکی ها، تنقلات، میوه های فصل و انواع شیرینی ها و خوراکی های مخصوص شب یلدا میز خود را تزئین می نمایند.فلسفه خوراکی های شب یلدا

درباره خوراکی های شب یلدا بیشتر بدانیم

تاپر یلدا

درست است که هندوانه یکی از میوه های دلچسب و خنک تابستانی است اما جالب است بدانید که این خوراکی، یکی از مهم ترین خوراکی شب یلدا به شمار می رود. خوراکی های یلدایی غالبا به رنگ جذاب قرمز هستند و زیبایی چشم نوازی به میز و سفره ما می بخشند. بنابراین هندوانه یکی از مهم ترین و جدایی ناپذیرترین خوراکی های یلدایی به شمار می رود. در پاسخ به این سوال که مهم ترین خوراکی های شب یلدا چیست باید به هندوانه اشاره نمود.

درباره توضیح فلسفه خوراکی های شب یلدا بهتر است بگوییم که پیشینیان بر این باور بودند که اگر در شب یلدا هندوانه بخوریم، در طول زمستان سرما و بیماری و مریضی از انسان دور می شود.

 

تاپر شب چله 2

انار زیبایی بخش میز یلدا

یکی از زیباترین و جذاب ترین انواع خوراکی های شب یلدا که در لیست خوراکی های شب یلدا جایگاه مهمی دارد، انار است. جالب تر آن است که امروزه تزئینات کیک خود را نیز در این خصوص با خرید تاپر شب یلدا به طرح انار تزئین می نمایند. در توضیح فلسفه خوراکی های شب یلدا، خوردن انار و میوه انار به معنای زایش و شادی است. از آنجا که این میوه نقش مهمی در تصفیه خون دارد، خون تمیز را مانند زندگی دوباره به وجود انسان هدیه می کند. به این علت است که انار را نماد شادی و زایش می نامند.

 میوه‌های زمستانی

در کنار انار و هندوانه بسیاری از میوه های زمستانی در سفره ها دیده می شود که عبارتند از سیب، خرمالو، کیوی، نارنگی، ازگیل و مواردی مانند اینها. هر کدام از این میوه ها به عنوان خوراکی های ویژه شب یلدا به شمار می رود که به زیبایی میز و تزئینات کمک می کند.

 انگور یا کشمش

خوردن انگور در این شب به دلیل طبع گرمی که دارد بسیار توصیه می شود. چرا که غذا و خوراکی های شب یلدا طبع سرد دارد، خوردن انگور به حفظ تعادل در مزاج نیز کمک می نماید.

انواع خوراکی های شب یلدا

آجیل زینت بخش سفره شب یلدا

امروزه آجیل ها با تنوع بالایی که دارند، زینت بخش سفره و میز شب یلدا هستند و یکی از مهم ترین خوراکی های یلدایی به شمار می روند. انواع آجیل و تنقلات در این شب پایه ثابت شب نشینی به شمار می رود. آجیل شب یلدا غالباً دارای پسته، بادام، گردو، فندق بوده و در کنار ان مقداری باسلق، ‌تخمه آفتاب‌گردان، گندم بوداده، نخود برشته، شاهدانه، برنجک، تخمه هندوانه و کدو نیز دیده می شود.

لبو

لبو که همان ریشه چغندر است نیز از پرطرفدارترین انواع خوراکی های شب یلدا می باشد.

شیرینی‌ها و دسرها

تزئین کیک شب یلدا و شیرینی‌ها در این شب با خرید تاپر مناسبتی، بسیار زیباتر می شود. انواع قطاب، پشمک و دسرها، کیک‌ها و شیرینی‌های خانگی نیز در این میز دیده می شود. از دیگر موارد خرید تاپرهای مناسبتی می توان به خرید تاپر کریسمس و هالووین و خرید تاپر روز زن و مادر نیز اشاره کرد.

انواع خوراکی های شب یلدا

در پایان

شب یلدا یکی از مهم ترین میراث نیاکان ما ایرانیان است که باید در پاسداشت این شب زیبا به بهترین نحو تلاش کرده و سنت های قدیمی و آداب و رسوم خود را به فررندان و نسل های جدید نیز منتقل نماییم.

2.6/5 - (9 امتیاز)

3 دیدگاه در “خوراكي هاي شب یلدا

  1. Tavakoli گفت:

    سایتتون یکی از بهترین هاست ولی ای کاش مدل هایی برای تزئین انار و هندونه هم داشتید و اونها رو هم میزاشتین

  2. الهام گفت:

    توضیحاتی که داده بودید خوب بود ولی کامل نبود میشد مطالب بهتر و بیشتری قرار بدید تا ما هم استفاده بهتری بکنیم

  3. شهابی گفت:

    سلام و درود عالی میشد اگر چند مدل تزئین سفره یلدا رو به صورت کامل توضیح میدادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *