دسته‌بندی نشده

روز پدر در ایران باستان

روز پدر در ایران باستان

در تقویم همه کشورهای دنیا به‌عنوان بزرگداشت مقام پدر، براساس آیین و فرهنگ خود روزی را به‌عنوان روز پدر نام‌گذاری کرده‌اند. گرامیداشت روز پدر برای همه مردم دنیا با هر نژاد و در هر کشور که باشند، بسیار مهم است. با وجود آنکه روز پدر در تقویم ایران در طی قرن‌ها دچار تغییر شده‌است، اما ایران از گذشته تا به امروز جایگاه و مقام ویژه‌ای را برای پدر در تقویم خود داشته‌است. در این مطلب همراه ما باشید تا تاریخ و آیین روز پدر در ایران باستان را بیشتر بشناسید.

روز پدر در ایران باستانروز پدر در ایران باستان در زمان زرتشتیان اهمیت ویژه‌ای داشت.

تاریخچه روز پدر در ایران

تقویم و آیین باستانی در طی قرن‌ها دچار تغییر شده‌است، اما عده‌ای از زرتشتیان در ایران باستان روز بهمنگان را روز پدر می‌دانند. می‌خواهید بدانید روز مرد در ایران باستان چه روزی است؟ این روز متعلق به و هومن است. و هومن به‌معنای منش نیک، خرد سپندینه، نیک اندیشی در شیوه و رفتار مردان است. وهومن یکی از امشاپسندان، شش فروزه اهورامزدا است. ایرانیان باستانی دومین روز از دهمین ماه سال را به نام وهومن نام‌گذاری کرده‌بودند، هرساله آن را جشن می‌گرفتند که به نام جشن بهمنگان معروف است.

در زمان زرتشتیان از این روز به‌عنوان روز پدر تقدیر می‌شد. زنان و فرزندان به‌منظور سپاس‌گزاری به پدران و همسران خود هدیه می دادن. از زمان‌های گذشته ایرانیان باستانی این روز را که دلیل نیروی پدر در خرد و قدرت برای حفظ خانواده از اهریمن و بدی‌ها بود، جشن می‌گرفتند. در جشن بهمنگان رسم بر آن بود که از کشتار حیوانات و خوردن گوشت آن‌ها امتناع کنند و برخی از زرتشتیان خوردن و کشتار حیوانات را در تمام روزهای بهمن نادرست می‌دانستند. این روز مصادف پانزدهم دی ماه مطابق با تقویم هجری شمسی است.

روز مرد در ایران باستان چه روزی استبسیاری شهریورگان، که کوروش کبیر در همین ماه متولد می‌شود را به نام روز پدر یاد می‌کنند.

آیین‌های روز پدر در ایران باستان

روز پدر در ایران باستان چگونه بود؟ در این روز لباس سفید می‌پوشیدند تا جلوه و آینه‌ای باشد برای دور کردن هر گونه افکار شیطانی و پلیدی. روز پدر در تاریخ ایران باستان در زمان زرتشتیان بسیار محترم شمرده می‌شد. امروزه بسیاری از زرتشتیان، به‌منظور گرامیداشت مقام پدر و به یاد پدران خود این روز باستانی را گرامی می‌دارند. با اینکه در طول سالیان سال بزرگداشت روز پدر تغییر کرده‌است، اما هر ساله در تقویم ایران، روزی به‌عنوان روز پدر بوده‌است.

تاپر روز پدر

خرید تاپر پدر

همان‌طور که می‌دانید، امروزه روز پدر در تقویم ایران مصادف با ولادت حضرت علی است که بسیاری از ایرانیان این روز را به‌عنوان روز پدر جشن می‌گیرند. شما می‌توانید، به‌منظور پاسداری از آیین باستانی ایران زمین و گرامی‌داشت روز مرد و پدر و در این‌روزها به همسر و پدر خود هدیه دهید. بهترین هدیه روز پدر مانند، تزئین کیک روز پدر و مرد که با خرید تاپر مناسبتی مخصوص روز پدر تزئین شده‌اند، گل، کتاب، کارت‌های تبریک و هر آنچه که دوست دارید؛ حتی اگر کوچک باشد، تقدیم عزیزان خود کنید و به‌خاطر زحماتشان از آن‌ها تشکر کنید. خرید تاپر روز مرد و پدر گزینه‌ای مناسب برای تزئین کیک روز پدر است.

تاپر روز پدر

خرید تاپر روز پدر مبارک

روز پدر در تاریخ جهان

بسیاری از کشورهای دنیا یک‌روز جهانی مشترک، به نام روز جهانی مرد دارند. این روز یک رویداد بین المللی است که هر ساله در تاریخ 8 فوریه مصادف با 28 آبان ماه برگزار می‌شود. روز جهانی مرد برای قدردانی از مردان دنیا، توسط توماس استر در تاریخ 7 فوریه ثبت شد و هرساله تعداد زیادی از افراد در دنیا به این مناسبت از پدران خود قدردانی می‌کنند. تاپرهای مناسبتی می‌توانند، به کیک شما جلوه و زیبایی ببخشند.

تاپر پدر

خرید تاپر love you dad 

روز شهریورگان

با توجه به اینکه اطلاعات دقیقی از روز پدر در ایران باستان دسترس نیست، بخشی از تاریخ نگاران و تفسیر کنندگان روز چهارم از ماه شهریور را که شهریورگان نام دارد، به نام روز پدر یاد می‌کنند. شهریورگان روزی مهم برای ایرانیان زرتشت بود، که به معنی شهریار آرزو شده و کردار نیک است. همچنین یکی دیگر از دلایلی که باعث شده‌است، عده‌ای این روز را به نام روز پدر یاد کنند. زادروز کوروش بزرگ است که در همین ماه متولد شده‌است.

تاپر روز پدر

خرید تاپر پدرم روزت مبارک

جمع‌بندی

در تقویم همه کشورهای دنیا روزی به نام روز جهانی پدر، به مناسب گرامیداشت و تقدیر مقام مرد و پدر وجود دارد. این روز در هر فرهنگی با ارزش است. در ایران باستان از گذشته تا کنون این روز را محترم می‌شمارند و آیین خاص خود را زرتشتیان در بهمنگان و شهریورگان داشته‌اند. در جشن بهمنگان لباس سفید می‌پوشیدند تا آیینه‌ای باشد و اهل خانواده را از پلیدی دور کند، افراد خانواده به پدران خود هدایایی تقدیم می‌کردند. امروز در ایران روز پدر مصادف است با ولادت امام علی و بسیاری از همسران و فرزندان برای پدر و همسر خود کیک و شیرینی مناسب این روز سفارش می‌دهند. شما می‌توانید انواع تاپرهای مناسبتی کیک را که متناسب با روز پدر است، به‌راحتی از وب‌سایت بعد نو خریداری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه در “روز پدر در ایران باستان

  1. Mahdiyeh گفت:

    سلام . مدل های تاپر برای روز. پدر فقط همین چند مدل است؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *